• slider klein 1
  • Bijeenkomst
A- A A+
Afdrukken

LFB Haarlem geeft workshop over makkelijke taal

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Zo heet de LFB STERK-workshop over makkelijke taal.
David en Mariosé van LFB Haarlem gaven deze STERK-workshop aan de gemeente Haarlem.
De medewerkers van de gemeente waren heel enthousiast:
 
"De workshop was duidelijk, juiste hoeveelheid interactie en vooral erg leuk"
 
"Dat de mensen  uit eigen ervaring kunnen vertellen waarom je geen moeilijke taal moet gebruiken"
 
De workshop begon met een onderdeel uit het Doe je mee-spel.
Op die manier werd er met elkaar kennisgemaakt.
 
Makkelijke taal is soms best moeilijk
Tijdens de workshop werd al snel duidelijk dat het best lastig om in makkelijke taal te praten.
Helemaal als je dat niet gewend bent.
Dit kwam ook naar voren tijdens de opdracht 'Woorden-slinger'.
Een ambtenaar gebruikte het woord ambitie.
Wat betekent dat woord nu eigenlijk?
Daarover ontstond een discussie met elkaar.
En wat bleek?
Voor de één is een woord meteen duidelijk, voor de ander juist niet!
 
Waarom moeilijk doen 
Er was een open sfeer en dat kwam de workshop ten goede.
Iedereen die aanwezig was, kon vragen aan ons stellen.
En ook aan elkaar.
 
David en Mariosé hebben met veel plezier de workshops gegeven.
David vindt het belangrijk dat mensen makkelijke gebruiken:
 
"Wij willen graag volledig mee kunnen doen in de maatschappij.
Via workshops als deze kunnen wij echt ons verhaal vertellen.
Taal kan soms best ingewikkeld zijn.
Zeker als je een beperking hebt.
Taal hoeft niet altijd moeilijk te zijn.
Dat proberen wij op een boeiende manier duidelijk te maken."
 
De LFB Haarlem is reuze trots op deze prestatie.
En het leuke nieuws is: zij mogen nóg twee workshops geven...
Waarvan één zelfs aan de Burgemeester & Wethouders van Haarlem!
Op naar nog meer mooie workshops in 2017.
 
LFB = Samen STERK