12 mei 2026

Diploma uitreiking STERKplaats Utrecht

Dinsdag 14 april was het een hele speciale dag voor de STERKplaats Utrecht. Op deze dag werd namelijk de allereerste diploma uitreiking gehouden voor de MBO1 Ervaringsdeskundige VB diploma.

Douwe, Rosa, Melvin & Jimmy hadden de eer om de allereerste diploma’s in ontvangst te nemen. Met dit diploma kunnen ze als ervaringsdeskundige aan de slag. Douwe zijn verhaal is hier te zien. Hieronder vertellen de anderen hun verhaal.

Melvin:

Na 5 jaar kan ik eindelijk zeggen dat ik mijn diploma heb gehaald. 😀 Hier ben ik heel trots op. Ik ben ook trots op mijn collega’s het zij het diploma hebben behaald. Ik ben hartstikke blij dat ik het diploma heb behaald. Want dat wij als LVB’ers ook een erkend diploma kunnen krijgen geeft een speciaal gevoel. Voor mensen met een LVB is het (helaas) niet vanzelfsprekend ze een erkend diploma kunnen halen. Dat ik dan één van de eerste ben geeft een extra speciaal en trots gevoel. Het traject naar het diploma toe was wel te overzien. Zoals bij iedere start van iets nieuws eigenlijk wel dat het begin makkelijk was en daarna het steeds een stukje moeilijker werd. Met name de planning was ingewikkeld. Ik ga bij mijn specialisatie (Co-onderzoeker) volgen. Het liefst wil ik daarna op de HU blijven werken, maar het is nog onderzeker of dat lukt. Er wordt vaak gedacht dat mensen met een LVB niets kunnen. Met dit diploma bewijs ik het tegendeel. Wij krijgen gewoon de kans vaak niet om een opleiding te beginnen en daarmee een diploma te halen. Zo zijn er veel mensen met een LVB van ongeveer dezelfde leeftijd als ik die het wel zouden kunnen, maar de kans niet krijgen. Mensen in Nederland zouden wakker moeten worden! Want ik ben het levende bewijs dat het wel kan! Iedereen verdient de kans op een leuke baan.

Rosa:

Ik ben simpelweg trots dat ik het gedaan heb. Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend. 

Ik ben natuurlijk Super blij en dankbaar voor deze kans. Ik vind het bijzonder dat er nu een opleiding zoals dit bestaat. 

Al is de opleiding natuurlijk niet perfect.

Maar ja ik was ook onderdeel van de eerste groep die deze diploma behaald heeft. Het is nog erg puzzelen omdat wij de eerste waren. Ook merkte ik dat het soms een beetje te veel over sociaal gewenst gedrag ging. Ik vind dat de opleiding er ook over mag gaan over hoe mensen zich op ons aan passen in plaats van alleen maar andersom. 

Voor nu ga ik mij voorbereiden op de specialisatie communicatie waar ik dit jaar aan ga beginnen. Voor de rest kijk ik nog wel wat er op mijn pad komt. 

Diploma’s halen voor mensen met een verstandelijke beperking is niet vanzelfsprekend. De reden daarvoor is simpel, het bestaat niet. Er is speciaal onderwijs en dan voortgezet speciaal onderwijs. Dan wordt er verwacht dat je verder in de praktijk gaat werken. Maar niet iedereen wilt in de praktijk werken.

Het antwoord op dit probleem is wat minder simpel. Als we willen dat mensen met een beperking meer de kans krijgen om door te leren dan moeten daar ook opleidingen voor maken. Maar als we weer speciale opleidingen gaan maken worden we alweer verder van de maatschappij gezet. In plaats daarvan zou het een goed begin zijn om het MBO toegankelijker te maken. Dus wat MBO op maat eigenlijk doet nu. 

Maar dat zou enkel het begin zijn. Om onderwijs aan te passen voor iedereen gaat enorm veel werk zijn. Maar het zou ook flink wat opleveren. 

Jimmy:

Ik ben trots dat ik mijn diploma op MBO 1 niveau heb weten te behalen. Het diploma geeft mij een goed gevoel elke keer dat ik kijk naar mijn diploma. Dat ik dit op mijn tempo heb kunnen doen en halen maakt het ook wel speciaal. Het traject naar het diploma toe ging naar mijn idee mij makkelijk af. Ik ga de specialisatie: co-trainer doen. Nadat ik mijn MBO2 heb behaald zou ik graag een training willen verzorgen speciaal voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) Ik zou graag een soort coach voor hen willen zijn om hun te kunnen ondersteunen bij dingen waar ze tegenaan lopen. 

Omdat mensen met een (l)vb vaak niet kunnen meekomen op het tempo dan wordt gevraagd op een normale MBO school en er tot nu toe weinig ondersteuning is. Moet er meer begeleiding op MBO-scholen waardoor mensen met een (l)vb wel mee zouden kunnen komen. Er zouden dan minder speciale scholen meer hoeven komen voor mensen met een (l)vb. Daarom is het mooi dat er nu ook deze MBO opleiding maat er nu is. 

Wij als STERKplaats Utrecht zijn ook heel erg trots op onze collega’s en feliciteren ook onze andere collega’s!