Rapport over VN-verdrag in eenvoudige taal
Het College voor de Rechten van de Mens maakt ieder jaar een rapport over hoe het gaat met de afspraken rond het VN-verdrag handicap. Dit jaar gaat het rapport over de grondbeginselen van het VN-verdrag: participatie, autonomie en toegankelijkheid.
In het VN-verdrag handicap staat wat de regering moet doen om te zorgen dat iedereen mee kan doen. Zodat mensen met een beperking kunnen leven zoals ieder ander.
De regering maakt hier afspraken over. Bijvoorbeeld met gemeenten en bedrijven.
Het College voor de Rechten van de Mens kijkt of iedereen zich aan de afspraken houdt.
Rapport
Het College maakt ieder jaar een rapport. Hierin staat hoe het met de afspraken gaat.
Deze keer gaat het rapport over de uitgangspunten van het VN-verdrag.
Dat worden ook wel grondbeginselen genoemd.
De overheid moet de grondbeginselen gebruiken bij het maken van nieuwe wetten.
Als zij dat doen, werken zij echt aan een samenleving waarin iedereen meedoet.
De grondbeginselen van het VN-Verdrag handicap zijn:
- Respect hebben voor de waardigheid, autonomie, vrijheid en onafhankelijkheid van mensen.
- Geen discriminatie.
- Volledige en echte deelname aan de samenleving (participatie).
- Respect hebben voor verschillen en dit accepteren.
- Gelijke kansen.
- Toegankelijkheid.
- Gelijkheid van man en vrouw.
- Respect hebben voor de ontwikkeling van kinderen met een handicap.
- Zorgen dat zij hun eigen identiteit kunnen behouden.
Het College heeft gekeken wat de grondbeginselen in het verdrag betekenen.
Het College keek daarbij extra goed naar de grondbeginselen participatie, autonomie en toegankelijkheid.
Het College heeft ook onderzocht hoe ambtenaren de grondbeginselen gebruiken bij wetgeving en beleid.
Lees de eenvoudige versie van het rapport:
‘Hoe gaat het met het VN-verdrag handicap? – De grondbeginselen als basis van wetgeving en beleid’.

