LFB Haarlem geeft workshop over makkelijke taal
‘Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?’ Zo heet de LFB Sterk workshop over makkelijke taal. David en Mariosé van LFB Haarlem gaven deze workshop aan de gemeente Haarlem.
De medewerkers van de gemeente Haarlem waren heel enthousiast over de workshop: “De workshop was duidelijk, had de juiste hoeveelheid interactie en vooral erg leuk.” Een andere medewerker was erg onder de indruk van de inzet van ervaringsdeskundigheid: “De leiders vertelden uit eigen ervaring waarom je geen moeilijke taal moet gebruiken.”
Goede sfeer
Er was een goede, open sfeer tijdens de workshop. Iedereen die aanwezig was, kon vragen stellen. Tijdens de workshop werd al snel duidelijk dat het best lastig om in makkelijke taal te praten. Vooral als je dat niet gewend bent. Dit kwam bijvoorbeeld naar voren tijdens de opdracht ‘Woorden-slinger’. Een ambtenaar gebruikte het woord ‘ambitie’. Maar wat betekent dat woord nu eigenlijk? Daarover ontstond een discussie met elkaar. En wat bleek? Voor de één is een woord meteen duidelijk, voor de ander juist niet!
David en Mariosé van LFB Haarlem
David en Mariosé hebben met veel plezier de workshops gegeven. David vindt het belangrijk dat mensen makkelijke taal gebruiken. Hij vertelt: “Wij willen graag volledig mee kunnen doen in de maatschappij. Via workshops als deze kunnen wij echt ons verhaal vertellen. Taal kan soms best ingewikkeld zijn. Zeker als je een beperking hebt. Dat proberen wij op een boeiende manier duidelijk te maken.”
De LFB Haarlem is natuurlijk reuze trots op deze prestatie. En het leuke nieuws is: zij mogen nóg twee workshops geven. Waarvan één zelfs aan de burgemeester en wethouders van Haarlem!