Danny over begrijpelijke taal

In gesprek met Danny Verstallen over makkelijke taal.

LFB Landelijk

Danny Verstallen

d.verstallen@lfb.nu 030 - 2363 761 06-40067960 (communicatie)

"Het geeft mij energie om nieuwe doelen te bereiken. Soms doe ik dingen waarvan ik dacht dat ik ze niet kon!"

Waarom is begrijpelijke taal voor jou belangrijk?
Het is voor mij belangrijk omdat je anders de inhoud van het document niet begrijpt.
En dan is de rest van de brief of tekst niet meer interessant om te lezen.
Het is ook belangrijk omdat je door wat je leest het onderwerp ook beter begrijpt.

Bijvoorbeeld een brief van de belastingdienst.
Je begrijpt het niet, je moet betalen voor een bepaalde datum.
Maar omdat je het eerste stuk al niet begrijpt, haak je af en kom je dus niet bij dat wat je moet doen. Het gevolg is dat je een boete krijgt en nog meer moet betalen.

Mensen schrijven soms brieven in moeilijke taal omdat ze dat gewend zijn of interessant vinden.
Terwijl het voor de mensen die het moeten lezen totaal onbegrijpelijk is.
Ik probeer altijd een brief zo eenvoudig mogelijk te schrijven.
Maar ik gebruik soms ook moeilijkere woorden omdat de tekst anders te lang wordt. Maar ik leg moeilijke woorden wel uit.